• مرحبًا بكم في المنتدي العربي للتوظيف!
    أهلا ومرحبا بكم في مجتمعنا أنت حاليا تشاهد المنتدي كزائر و التي لاتعطيك سوى خيارات عرض الوظائف فقط حيث أن الاشتراك لدينا مجاني ولايستغرق سوى لحظات قليلة حتى تتمكن من عرض روابط واميلات التقديم للوظائف المعلنه و المشاركة والتفاعل معنا...

وظائف.كوم

وظائف.كوم

طاقم الإدارة
إنضم
16 يناير 2021
المشاركات
3,889
الإعجابات
23
النقاط
38
غير متصل
غير متصل
طرق بسيطة هتساعدك إنك تجاوب سؤال انت ليه سبت شغلك؟ الأخير اثناء مقابلة التوظيف
#1
طرق بسيطة هتساعدك إنك تجاوب سؤال انت ليه سبت شغلك؟ الأخير اثناء مقابلة التوظيف

1- اوعي تتجنب السؤال و جاوب بكل إحترافية


2- خليك صادق في إجابتك تماما


3- من الذكاء إنك لا تذكر مديرك السابق ولا شركتك السابقة بأي سوء .مهما كان و خليك دبلوماسي بأقصي قدر ممكن


4- مترميش أبدا في المقابله اللوم علي زمايلك ( أصلهم السبب , اصلهم كانوا وحشين , إلخ إلخ ) إرمي كل ده ورا ضهرك و خليك ذكي في التعامل.


5- لو حابب ترمي اللوم قول تفاصيل بسيطة ( و الله انا هناك مبقتش أطور , و الله مديري كويس جدا بس في الفتره الحالية محتاج أتعامل مع مدير قوي شوية أتعلم منه أكثر من الحالي , و الله مفيش سيستم و انا بحاول اشتغل في شركة فيها سيستم ) إلخ إلخ


6- حاول ديما تدرب نفسك و تستشير غيرك تقول إيه و تتكلم إزاي و يحط نفسه مكان الشخص اللي بيعمل معاك المقابله و رد فعله هيكون إيه.


7- لما تخلص كل ده قول و الله برضه استفدت من كذا كذا كذا بحيث أن القفلة تكون كويسه بتفرق جدا.


8- في الأخير عبر عن إمتنانك و سعادتك في الشركة اللي انت شغال او اشتغلت فيها و ديه حاجه بتعتبر كويسة ان رغم اللي قابلته ف انت متكلمتش وحش علي المكان.


- في الأول و الأخير المقابله مجرد ما تخلصها أعمل زي كأنك خلصت إمتحان ثانوي عام أرمي ورا ضهرك بحلوها و بمرها و المهم إنك تتعلم من المقابله لأن كل يوم في خبره معينه أنت بتكسبها.